Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Mercedes-Benz CLA 250 e: bijgespijkerd en bijdehand
De vierdeurscoupé van Mercedes weet nog altijd te beklijven met zijn ranke profiel.

Mercedes-Benz CLA 250 e: bijgespijkerd en bijdehand

Facelift versterkt uitstraling en elektrisch rijbereik van de vierdeurscoupé 

Tussen de A-Klasse en de C-Klasse van Mercedes bevindt zich de elegante CLA, die halfweg zijn carrière zijn neus bijpoedert en zijn digitale skillset uitbreidt. De plug-inhybride 250 e kreeg bovendien een verbeterde e-motor en meer batterijcapaciteit. 

De vierdeurscoupé van de Ster weet nog altijd te beklijven met zijn ranke profiel. Logisch dus dat Mercedes de esthetische ingrepen beperkt heeft tot een nieuwe voorskirt, een bijgewerkte grille met “star pattern” en een hertekende achterdiffusor. De kenner zal de opgewaardeerde CLA verder identificeren aan de vernieuwde graphics in de standaard ledkoplampen. 

Daarnaast kun je je CLA nu ook laten spuiten in het exclusieve Hyperblauw of Spectraalblauw. Dan moet je wel voor de Luxury Line of AMG-Line gaan: de Business Line houdt het bij het gratis Digitaalwit en de optionele tinten Cosmoszwart, Iridiumzilver en Berggrijs. Saai, maar allicht wat 90 procent van de klanten kiest … Ook omdat ze daar vaak toe gedwongen worden door de carpolicy en restwaardebekommernissen.

In het interieur valt het display op: je kunt het uitvoerig personaliseren en continu uitbreiden met nieuwe functies.

Beter, maar niet perfect

Mercedes heeft het interieur eveneens met een lichte make-over bedacht. De materialen ademen nu meer kwaliteit uit. Met het oog op de beperking van de productie-uitstoot maakt de CLA overigens meer gebruik van recyclaten, zonder dat je dat ziet. Veganisten en mensen met een groot milieugeweten kunnen hun derrière laten rusten op Artico kunstleder, dat er verrassend echt uit ziet en in het macchiatobeige, grijs of zwart wordt aangeboden. 

Dé highlight in het interieur is het MBUX-display dat zich over de linkerhelft van het dashboard uitstrekt. Je kunt het uitvoerig personaliseren en continu uitbreiden met nieuwe functies dankzij de over-the-air updatemogelijkheid. De navigatiemodule doet zijn werk naar behoren en geeft heldere visuele instructies, zeker als je bijbetaalt voor de Augmented Reality-functie (met dynamische pijlen geprojecteerd op live camerabeelden). 

De complexe stuurwieltoetsen zijn nog steeds een bron van ergernis. Met je linkerduim hoor je het bestuurdersdisplay te bedienen, met je rechter het infotainment. Zelfs na een week heb je het niet onder de knie. Terug naar de tekentafel, Mercedes!

Meer ‘e’, minder CO2

De plug-inhybride aandrijving van de 250 e werd ter gelegenheid van de facelift eveneens onder handen genomen. De aandrijfbatterij is nog steeds 15,6 kWh groot, maar ­Mercedes beweert dat je daar voortaan méér kWh effectief van kunt benutten. In theorie moet je 78 emissievrije kilometers kunnen afleggen. Reken in de praktijk op gemiddeld 60. ­Opladen kan met 11 kW.

Mercedes heeft overigens het vermogen van de elektromotor met 5 kW geboost naar 80 kW, zodat de benzinemotor in principe iets minder vaak aan het werk wordt gezet. Het betreft nog steeds een 1,3-liter viercilinder van 120 kW, die niet altijd even discreet, maar immer zuinig zijn job doet. Zelfs met een lege batterij kun je toekomen met 6 l/100 km. De achttraps-DCT is bij de pinken en laat zich op je voorkeuren afstemmen via de rijmodusschakelaar.

Mercedes heeft het interieur een lichte make-over gegeven, met een meer kwalitatieve uitstraling.

Gematigde rijbalans

De benzine- en elektromotor werken globaal genomen naadloos samen, maar bij lage snelheden kun je soms wat geschok gewaarworden. Het rempedaal laat zich daarenboven moeilijk doseren. Initieel gebeurt er niets, zodat je het dieper intrapt, om dan met een ruk tot stilstand te komen. Het is dus zaak om zo veel mogelijk regeneratief te remmen op de elektromotor. Dat lukt prima in de adaptieve stand, die de auto proactief afremt bij het naderen van een rotonde, een bocht of een voorligger. De CLA 250 e kan met zijn gecombineerde vermogen en koppel van respectievelijk 160 kW en 450 Nm in 7,6 seconden het klassieke sprintje trekken. De ophanging legt de focus op comfort, maar mede dankzij het prettige stuurgevoel blijft de vlotte bestuurder geenszins op zijn honger.

Technische fiche

  • Aandrijving 1,3-liter 4-cilinder­benzine + elektromotor
  • Systeemvermogen 160 kW (218 pk)
  • Transmissie 8-trapsautomaat, voorwielen
  • Elektrisch rijbereik 78 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot 19 g/km (WLTP)
  • Boordlader 11 kW (driefasestroom)
  • Vanafprijs € 52.541 (Business Line)

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details