Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Kärcher Van Mol trekt volop kaart van innovatie
De hoofdzetel in Temse, die de moderne technologische mogelijkheden omarmt, is voor vele klanten een vertrouwde omgeving.

Kärcher Van Mol trekt volop kaart van innovatie

Door service en klantgerichtheid steeds op de eerste plaats te zetten, groeide Kärcher Van Mol uit tot het grootste verdeelcentrum van Kärchertoestellen ter wereld. Het familiebedrijf, dat nieuwe verkoopkanalen en evoluties op de markt volop omarmt, kijkt vol ambitie naar de toekomst. 

Toen Ludo Van Mol begin jaren ’80 een samenwerking opstartte met Kärcher, was de Duitse producent van reinigingstoestellen nog niet het wereldwijd bekende merk dat het vandaag is. “Toch stonden ze technologisch al verder dan de concurrentie. Bovendien was en is het een familiebedrijf en straalde het veel vertrouwen uit”, vertelt Van Mol. “Daarom ben ik destijds met hen in zee gegaan en gestart als verdeler.”

Ludo’s bedrijf, dat door het leven gaat als Kärcher Van Mol, is vier decennia later uitgegroeid tot het grootste verdeelcentrum ter wereld voor de toestellen van het befaamde Duitse merk. Naast de hoofdzetel in Temse beschikt het over een vestiging in Diksmuide en in Oudenaarde. “Sinds 1 januari 2023 zijn we bovendien ook over de landgrenzen actief. Zo openden we een eigen filiaal in Goes in Zeeland”, aldus Van Mol. “In al onze centra verkopen wij het volledige productgamma van Kärcher, gaande van de klassieke hogedrukreinigers tot bijvoorbeeld tapijtreinigers, stofzuigers, pompen, veegmachines en zelfs carwashes.” 

Het uitgebreide magazijn vormt één van de sterktes van dit familiebedrijf.

Service maakt het verschil 

Dit indrukwekkende groeitraject is het resultaat van een bewuste bedrijfsstrategie. “Bovenal proberen we steeds mee te zijn met de vernieuwingen van Kärcher. Zo hebben we onlangs nog de kans gekregen om de KIRA, de automatische robot van Kärcher, te gaan verdelen. Zo’n product, dat toch een behoorlijk budget vergt, breng je niet aan de man via een simpel telefoongesprek. Daarom investeren we in de uitbouw van kennis en expertise. Dat Kärcher ons als eerste die kans geeft, is een duidelijke blijk van vertrouwen.”

Daarnaast focust het bedrijf op hoogkwalitatieve service. “In ons magazijn beschikken wij over wisselstukken ter waarde van ongeveer 3 miljoen euro. Hierdoor kunnen wij snel schakelen en zijn herstellingen steeds binnen de 48 uur geregeld. Als het langer duurt, voorzien we een vervangtoestel”, klinkt het bij Van Mol. “Op die manier zorgen wij ervoor dat onze klanten steeds over een volledig operationeel machinepark beschikken. Zelfs tijdens corona konden we alles blijven leveren zonder vertraging.” 

De beide zonen van Ludo zijn ondertussen ook actief in het bedrijf.

Relevanter dan ooit 

“De meerwaarde die we via onze service kunnen bieden, is vandaag groter dan ooit”, gaat Van Mol verder. “Door toename aan webshops is het makkelijker om een Kärchertoestel te kopen. Voor wisselstukken of herstellingen kan je evenwel niet terecht bij deze spelers. Dat is onze troef. Bovendien hebben we ook een eigen webshop en bieden we steeds vaker huur- en leasingcontracten voor onze toestellen aan.” 

Van Mol mag dan ook rekenen op een mooie klantenportefeuille, met onder meer Arcelor Mittal, DEME Group, Jan De Nul en bekende warenhuisketens. Nu ook Ludo’s beide zonen in het bedrijf zijn gestapt, is de toekomst van het verdeelcentrum verzekerd. “Hoewel het ook voor ons moeilijker wordt om mensen te vinden, kennen we – mede dankzij onze focus op opleidingen en interne doorgroeimogelijkheden – een laag personeelsverloop. Hierdoor kunnen we onze dynamische werkcultuur behouden en zullen we ook de komende jaren onze servicekwaliteit hoog houden”, besluit Van Mol. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details