Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Industriële verpakking à la carte

Industriële verpakking à la carte

Verpakkingsspecialist uit Menen is klaar voor verdere groei

Een mens zou het niet meteen verwachten, maar binnen de Van Marcke Holding – de investeringsportfolio van Caroline Van Marcke – gaat meer schuil dan enkel sanitair. Het verpakkingsbedrijf Knohopack bewijst dat het ook andere richtingen uit kan. Relatief onbekend bij het grote publiek, maar niet onbemind in de markt en sterk groeiend.

Krimpverpakking, plooiblisters, displays, skinverpakking met gerecycleerde folie, thermoformverpakking of voorgedrukte composteerbare zakjes, het kan allemaal bij Knohopack.

Knohopack produceert zelf diverse soorten verpakkingen (thermoform, krimp, blister, biozakjes) die ze volgens de wensen van de klant leveren aan industriële spelers. Het bedrijf zag het licht in de jaren negentig. De aanleiding was dat de groep Van Marcke verpakking op maat nodig had. Maar ook andere bedrijven hadden wel belangstelling. Wat begon als een relatief bescheiden verhaal, is vandaag uitgegroeid tot een volwaardige kmo binnen het Van Marcke-imperium. In de hoofdzetel langs de E17 in Menen, werkt een twintigtal mensen.

Vandaag worden ongeveer evenveel bestellingen afgewerkt voor zusterbedrijven uit de groep als voor derden. “Maar we maken er geen geheim van dat we de totale taart groter willen zien worden en dat we vooral de externe orders nog danig willen doen groeien”, vertelt algemeen directeur Christian Gombert. “We mikken vooral op het binnenhalen van nieuwe industriële klanten die à la carte verpakkingsoplossingen willen, bijvoorbeeld het verpakken van bulkgoederen in de gewenste verpakking. We zijn overtuigd dat daar nog veel mogelijkheden liggen.”

Knohopack wil vooral groeien via opdrachten voor derden.

Innovatie en duurzaamheid

Om dat ambitieuze groeidoel te bereiken, heeft Knohopack ook geïnvesteerd. “Zoals in alle sectoren van de economie zetten we fors in op innovatie, wat zich vertaalt in nieuwe multifunctionele machines die bijvoorbeeld én kunnen printen én dozen kunnen sluiten”, aldus Gombert. “Maar wellicht is onze grootste troef duurzaamheid. Alles wat we aan verpakking aanbieden, moet op een of andere manier kunnen worden gerecycleerd en dus hergebruikt. Binnen het grote Van Marcke-concern staat ecologisch denken voorop, en wij sluiten ons daar graag bij aan. Door zelf te kiezen voor circulaire oplossingen, dragen we ook ons steentje bij aan minder CO2-uitstoot.” 

“We beschikken over een park met nieuwe, multifunctionele machines.”

Een nieuwe wereld

“De verpakkingswereld van gisteren is al lang niet meer die van vandaag”, aldus nog ­Christian Gombert. “Het sleutelwoord is integratie.” Een eigen technische dienst, een eigen drukkerij (met een voor de ­Benelux unieke digitale memjet printer die geen opstartmodus heeft) en een uitgebreid machinepark dat grote opdrachten mogelijk maakt, moeten er mee voor zorgen dat Knohopack verder kan groeien. “Krimpverpakking, plooiblisters, displays, Skinverpakking met gerecycleerde surlynfolie, thermoformverpakking of voorgedrukte bio composteerbare zakjes, het kan allemaal … in alle maten, gewichten en kleuren. Onze veelzijdigheid op het vlak van innovatie, flexibiliteit en het enthousiasme van het volledige team legt ons alvast geen windeieren”, besluit Gombert.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details