Het Ibis Styles Hotel in Zeebrugge groeide het afgelopen decennium uit tot een van de grootste hotels langs de Belgische kustlijn. Het hotel – dat deel is van de koepelorganisatie Belgian Coast Hotels – trekt zowel bedrijfsklanten als kusttoeristen. Hierdoor is het veel minder afhankelijk van de traditionele piekmomenten en kijkt het vol vertrouwen naar de toekomst.
Op een steenworp van de haven en jachthaven van Zeebrugge ligt het Ibis Styles Hotel. Na enkele uitbreidingsrondes telt het hotel, dat in 2012 het levenslicht zag, vandaag 104 kamers. Daarmee is het een van de grotere hotels aan onze Belgische kustlijn en met voorsprong de grootste in het havengebied. “Naast onze hotelkamers, die bestaan uit een breed gamma van kamertypes, beschikken we ook over alle nodige faciliteiten om onze bezoekers op gepaste wijze te kunnen bedienen. Dit gaat dan over een wellness, een binnen- en buitenzwembad, een fitnessruimte, een fietsverhuurdienst, een bar die 24/7 open is en meerdere modulaire meeting rooms”, vertelt general manager Anke Bertin.
Dit uitgebreide palet laat het hotel ook toe om bedrijfsklanten te ontvangen. “Naast de klassieke vrijetijdstoeristen richten wij ons als hotel steeds duidelijker op de B2B-markt. Vandaag maken zij ongeveer 70 procent van onze klanten uit. Hierdoor zijn we veel minder afhankelijk van de klassieke piekperiodes in de hotelsector”, aldus Bertin. “Bovendien spelen we ook in op de groeiende vraag van de bedrijfswereld, die steeds meer interesse toont in de Belgische kust voor bedrijfsevents en teambuildings. Daarnaast zijn we uiteraard populair bij ondernemingen met een havengerelateerde activiteit, zoals bijvoorbeeld rederijen.”
Deze corporate klanten probeert het hotel steeds een aanbod op maat te bieden. “Beleving is vandaag het sleutelwoord geworden, ook voor bedrijfsklanten. Sfeer en ambiance zijn dus minstens even belangrijk als een goed bed”, klinkt het. “Bedrijven zijn steeds meer op zoek naar locaties die net die extra troef kunnen bieden en dat is precies wat we willen doen.”
Dat betekent echter niet dat de klassieke toerist geen deel meer uitmaakt van dit verhaal. “Integendeel. We proberen ook voor deze groep een zo interessant mogelijk aanbod aan te bieden en in te spelen op de trends. Zo zien we de laatste jaren bijvoorbeeld een groeiende interesse van bezoekers uit Zuid-Europa. Speciaal voor deze groep ontwikkelden we zelfs all-informules”, gaat Bertin verder.
Deze dubbele focus op zowel de corporate sector als de hoteltoerist vormt precies het uitgangspunt van Belgian Coast Hotels. Deze overkoepelende organisatie verenigt sinds enkele jaren verscheidene grote hotels langs onze Belgische kust, waaronder ook het Ibis Styles Hotel in Zeebrugge. “Ze vervult vanuit het hoofdkantoor in Brugge een belangrijke ondersteunende rol in marketing, sales, accountancy, finance en hr. Eigenlijk zorgt het hoofdkantoor ervoor dat wij ons als hotel volledig kunnen gaan richten op onze kerntaak: hospitality”, verduidelijkt Bertin.
Geruggesteund door de Belgian Coast Hotels kijkt het hotel, dat gelegen is in het Harbour Gardens-project, vol vertrouwen naar de toekomst. “Dankzij de gerichte en proactieve marketingcampagnes van de koepelorganisatie zullen steeds meer bedrijven de weg naar onze kust vinden. Hierdoor kunnen wij verder blijven bouwen aan de gezonde mix tussen leisure en corporate en zo steeds meer mensen laten kennis maken met ons prachtige verhaal”, besluit Anke Bertin.