Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Hoe kan je onbetaalde facturen vermijden?
Eric Van den Broele: “Ons doel is om zo snel en zo correct mogelijk alle publieke data over ondernemingen te vergaren.”

Hoe kan je onbetaalde facturen vermijden?

Aantal faillissementen en wanbetalers zit in de lift

De geopolitieke toestand, inflatie en dreigende recessie doen het risico op wanbetalers toenemen. Hoe kan je je daar als zelfstandige of onderneming tegen beschermen? En wat doe je wanneer een klant jouw factuur niet betaalt? Financiële dienstverleners GraydonCreditsafe en Intrum geven tips en adviezen om cashflowproblemen te vermijden en onbetaalde facturen toch geregeld te krijgen.

Het aantal faillissementen zit in de lift. Recente cijfers van GraydonCreditsafe leren dat tussen 1 januari en eind mei ruim 4400 ondernemingen failliet werden verklaard door de ondernemingsrechtbank. Dat is 8,29% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. En wie een klant failliet ziet gaan, houdt daar in de meeste gevallen een financiële kater aan over.

Om dergelijke schade te voorkomen, is de eerste stap ervoor zorgen dat je goed geïnformeerd bent over je klanten en het potentiële risico op wanbetalingen. Voor handelsinformatie kan je onder andere terecht bij GraydonCreditsafe, een wereldwijde specialist in krediet- en risico-informatie. “Ons doel is om zo snel en zo correct mogelijk alle publieke data over ondernemingen te vergaren. Dankzij directe linken met instanties zoals rechtbanken, die ons informeren over faillissementen, kunnen wij onmiddellijk kruisverbanden leggen”, legt Eric Van den Broele, director Research & Development, uit.

Wanbetalers voor zijn

“Daarnaast vertrouwen 14.000 Vlaamse bedrijven vertrouwen ons hun factuurbewegingen toe. We zien onder meer wat de betaaltermijn is en of een factuur op tijd werd betaald.” Zo heeft het bedrijf zicht op de details van 11 miljoen factuurbewegingen per jaar. Al die info leidt tot een oordeel: is een bedrijf kredietwaardig of niet? 

“Maar de afgelopen 10 jaar hebben we ook een manier gezocht om uit die data in een vroeg stadium de symptomen van faillissementen op te sporen. Zo kunnen we zowel kredietmanagers als bedrijfsleiders proactief verwittigen”, aldus Eric.

Om wanbetalers voor te zijn en fraudezaken te vermijden, moet de kredietmanager betrokken worden bij het verkoopproces, vindt hij. “Wij adviseren om de kredietmanager om te dopen tot riskmanager en meer impact te geven. Door vanaf de prospectie van een mogelijke klant meer aandacht te geven aan creditmanagement, kunnen de risico’s worden ingeperkt. Zo kan je bijvoorbeeld, afhankelijk van de gezondheidsgraad van een bedrijf, een andere verkoopaanpak met andere betalingsvoorwaarden hanteren. Dit geeft de verkoper ook meer ruimte om een duurzame klantenrelatie uit te bouwen.”

Minnelijk versus gerechtelijk invorderen

Het onderzoek van factuurbewegingen levert nog andere interessante conclusies op. Eric Van den Broele: “Zo’n 75% van de facturen wordt correct betaald. Maar toch zien we ook dat ongeveer één op de tien facturen pas meer dan 90 dagen na vervaldatum of zelfs helemaal niet wordt betaald”, verduidelijkt Eric. “Daarnaast stellen we vast dat ongeveer één vijfde van alle faillissementen hun oorzaak vinden in slechte betaling door hun klanten. De economische schade loopt dus hoog op.”

ls je bedrijf geconfronteerd wordt met een klant die niet of niet tijdig betaalt, is het dus cruciaal om kort op de bal te spelen om de factuur zo vlug mogelijk te innen. Financiële dienstverlener Intrum ondersteunt bedrijven daarin: “Via diverse wegen proberen wij in contact te komen met de klant om samen een oplossing te zoeken voor de betalings­problematiek. We verkiezen daarbij de minnelijke benadering boven een oplossing via de rechtbank want die is voor opdrachtgever en schuldenaar veel duurder”, stelt Guy van Mullem, Brand & ­Communications Director Benelux bij Intrum.

Klant is koning

In de zoektocht naar een oplossing voor de betalingsproblemen, houdt Intrum rekening met de menselijke aspecten. Elk bedrijf wil immers zoveel mogelijk klanten behouden. “Onze medewerkers gaan op zoek naar de oplossing die het best past bij de specifieke situatie. Mens­gericht incasseren, ook wel maatschappelijk incasseren, vertrekt vanuit die empathische houding. Wij zorgen voor zuurstof bij diegenen die het moeilijk hebben, door middel van flexibele afbetaalplannen, bijvoorbeeld.”

Aan de hand van een uitgebreide enquête, het European Payment Report, bracht Intrum in mei de impact van laattijdige betalingen en wanbetaling op grote en kleine bedrijven in Europa in kaart. In België namen 500 bedrijven deel. Het rapport toont aan dat 54% van de bevraagde bedrijven een langere betalingstermijn heeft aanvaard om de relatie met de klant niet in gevaar te brengen. “Bedrijven spenderen gemiddeld 69 dagen per jaar aan de opvolging van laattijdige betalingen. Meer dan de helft van de bedrijven vindt het steeds moeilijker om betalingstermijnen overeen te komen die zowel eerlijk zijn voor zichzelf als voor de klanten”, besluit Guy.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details