Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Het juiste export­product vinden, vraagt verregaande innovatie
Valérie Lucq (General Manager Molecubes) en haar team tonen trots hun award.

Het juiste export­product vinden, vraagt verregaande innovatie

Oost- en West-Vlaanderen boven tijdens Leeuw van de Export

Met een goede marktkennis en een topproduct ligt de wereld aan je voeten
De twintigste editie van de Leeuw van de Export leverde dit jaar voor het eerst drie winnaars op: Molecubes (Gent), Sylva (Lievegem) en Locinox (Waregem). Deze bekroonde exportkleppers komen alle drie uit West- en Oost-Vlaanderen. Business Vlaanderen vroeg aan Mik Emmerechts van Locinox en Valérie Lucq van Molecubes waar precies de sleutel tot succesvol exporteren ligt.

Het was geen makkelijk jaar voor de Vlaamse bedrijven. Niet alleen was er corona en de Brexit, ook de grondstofprijzen stegen fors. Toch slaagden heel wat ondernemers erin hun schip door deze woelige wateren te sturen. Meer nog, bedrijven zoals ­Locinox uit ­Waregem, dat toegangscontrole­producten ontwikkelt, konden een double digit groei noteren.

Mik Emmerechts (CEO Locinox) tijdens de uitreiking van de Leeuw van de Export.

Mik Emmerechts, CEO Locinox: “Veel mensen hebben het voorbije jaar in hun tuin geïnvesteerd, waardoor we meer verkocht hebben. En op de stijgende grondstofprijzen konden we anticiperen door op voorhand een voldoende grote voorraad aan te leggen.”

Ook het Gentse technologiebedrijf Mole­cubes, dat compacte scanners voor moleculaire beeldvorming ontwikkelt, deed gouden zaken. “Internationaal zaken doen was het voorbije jaar niet aan de orde, maar wij zitten wel in een sector die heel wat aandacht kreeg en waar er meer middelen naartoe toevloeiden”, stelt Valérie Lucq, general manager van Molecubes.

Blijven innoveren

Wat beide bedrijven met elkaar gemeen hebben, is dat ze specifieke expertise in huis hebben en een nicheproduct op de markt brengen. “Dat product moet gewoon het beste zijn wat op de markt te vinden is. Zoiets vraagt verregaande innovatie. Wij leggen de lat in ons bedrijf daarom bewust hoog. Zo willen we elk jaar minstens 10% groeien en de helft van die groei moet van producten komen die nog geen drie jaar oud zijn”, stelt Mik.

Diezelfde drang naar innovatie vinden we ook bij Molecubes. “Ons team bestaat voor de helft uit doctoraatsstudenten die van nature enorm gedreven zijn en onze scanners steeds verder willen perfectioneren. Elk jaar gaat er ook 10% van de omzet naar onze R&D-­afdeling.”

Netwerk en marktkennis

De Belgische markt was voor Locinox en Molecubes al snel te klein en de stap naar het buitenland een logisch gevolg. “Voor Molecubes was het eigenlijk een verderzetting van de onderzoeksactiviteiten. Nog voor we echt uit de startblokken schoten, lieten we onze prototypes ook al door topinstituten uittesten om te weten te komen wat wel of niet zou aanslaan.”

Ook bij Locinox horen we een gelijkaardig verhaal. “Als je goed bent in een specifieke branche kan je niet onder de kerktoren blijven. Natuurlijk loopt dat niet altijd van een leien dakje. Maar we hebben een sterk team. Ook kennis van de markt is onontbeerlijk. Je moet de juiste man op de juiste plaats hebben.”

Oost- en West-Vlaanderen als startpunt

Beide bedrijven hebben intussen in het buitenland een sterke reputatie opgebouwd, maar blijven wel hun roots trouw. “We kiezen er bewust voor om te opereren vanuit Gent. Dat blijft een bron van high potentials. Hier hebben we alle middelen binnen handbereik om ons productgamma verder te differentiëren.”

Ook Locinox bouwt vanuit zijn thuisbasis verder aan de toekomst. “Als we binnen vijf jaar onze omzet willen verdubbelen, dan hebben we mensen nodig. Daarvoor staat in Waregem een fabriek van 40.000 m2 in de steigers. Dankzij die capaciteitsuitbreiding zullen we onder meer in staat zijn om de Europese en Amerikaanse markt nog beter te kunnen bedienen”, besluit Mik ­Emmerechts van Locinox.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details