Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Geëlektrificeerd is de norm
De VW ID.3 kan nu automatisch communiceren met de laadpaal zodra de kabel wordt ingeplugd.

Geëlektrificeerd is de norm

Vier nieuwe modellen, morgen in de showroom

Van stadswagen tot grote SUV: haast elke auto die vandaag gelanceerd wordt, is voorzien van een elektromotor, al dan niet in combinatie met een benzinekrachtbron. Deze nieuwkomers beloven een courant gezicht te worden op onze wegen, zeker als fiscaal interessante bedrijfsauto’s.

VW ID.3: verbeterd interieur en nieuwe functies

Volkswagen heeft de feedback van pers en publiek ter harte genomen. De lichtjes hertekende ID.3 kan aan de binnenzijde rekenen op kwalitatievere kunststoffen, die bovendien grotendeels uit gerecycleerd materiaal bestaan. Tegelijk maakt Plug&Charge zijn opwachting. Het voertuig kan nu automatisch communiceren met de laadpaal zodra de kabel wordt ingeplugd, zodat het laadproces vanzelf start. 

Daarnaast introduceert VW een intelligente Electric Vehicle Route Planner. Die houdt bij langere ritten rekening met de potentiële laadstops om de bestemming zo snel mogelijk te bereiken. Hij maakt daarbij gebruik van de actuele verkeersinformatie en prognoses alsook het laadniveau van de accu. De motoren, batterijen en oplaadmogelijkheden van de vernieuwde ID.3 blijven dezelfde. Wel doen enkele nieuwe kleuren hun intrede. Volkswagens bijgewerkte elektrische hatchback kan vanaf april besteld worden.

Hyundai Kona Electric: de rijbereik-recordhouder in zijn segment

De nieuwe elektrische Hyundai Kona kan bogen op een intelligente energierecuperatie en een stroomlijncoëfficiënt van 0,27 om de beste actieradius in zijn categorie naar voren te schuiven: hij haalt 490 kilometer met een volle accu. Deze compacte cross-over heeft nog meer in petto om het de EV-rijder naar zijn zin te maken. Dankzij zijn batterij-preconditionering kan hij sneller opladen en een optimaal rijbereik bieden in de winter. 

Werkelijk uniek is de V2L-functie (Vehicle-to-Load), waarmee de Kona elk apparaat van stroom kan voorzien of opladen. Tijdens het rijden kun je bijvoorbeeld je laptop of tablet aansluiten op het standaard stopcontact achteraan op de middenconsole. Je kunt de Kona ook gebruiken als energiebron als hij geparkeerd staat. Openluchtcinema op een afgelegen weide? Picknick met airfryerhapjes aan de rand van het bos? De mogelijkheden zijn legio.  ​

De Hyundai Kona Electric heeft batterijpreconditionering en kan daardoor sneller opladen en een optimaal rijbereik bieden in de winter.

Peugeot 508: neuscorrectie en instaphybride

Peugeot geeft zijn intussen vijf jaar oude vlaggenschip een facelift. De 508 krijgt een nieuwe grille en de merkeigen “slagtanden” worden nu gevormd door twee sets van drie ledstrepen die vanuit de ledmatrixkoplampen vertrekken. De vernieuwingen in het interieur zijn wat discreter. Het infotainmentscherm van 10 duim draait op nieuwe software en het pookje van de automaat werd vervangen door een kleine schakelaar. 

Het plug-inhybridegamma van de Peugeot 508 wordt uitgebreid met een instapversie van 180 pk. Die is technisch identiek aan de bestaande versie met 225 pk. Aan de andere kant van het spectrum bevindt zich de Peugeot Sport Engineered-variant. Die behoudt zijn plug-inhybride aandrijflijn met vierwielaandrijving en in totaal 360 pk. De nieuwe 508 komt in juni op de markt.

Range Rover Velar: meer elektrisch rijbereik, verfijnd interieur

Ook de middelgrote SUV van Range Rover is aan een midlife-opfrisbeurt toe. Het vergt haast een kennersoog om de uiterlijke verschillen te ontwaren: meer dan nieuwe verlichtingstechnologie en een massievere achterbumper heeft de facelift niet om het lijf. Vanbinnen is de evolutie des te frappanter. Het dashboard wordt nu gedomineerd door één vrijstaand scherm van 11,4 duim met gebogen glas in de plaats van twee aparte, geïntegreerde displays.

De technische wijzigingen zijn voornamelijk geconcentreerd op de plug-inhybride Velar P400e. Die behoudt zijn tweeliter-viercilinder van 300 pk en zijn elektromotor met 105 kW (143 pk), maar krijgt een aanzienlijk grotere batterij. De accu heeft nu 19,2 kWh in plaats van 13,6 kWh aan energie-inhoud, wat het emissieloze rijbereik doet groeien van 53 naar 64 kilometer en de normuitstoot op 38 g/km brengt.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details