Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Duurzaam vrachtvervoer is in volle ontwikkeling
Reginald Malfroot: “Als je elke dag 500 km rijdt en er is onderweg een laadpost beschikbaar, is dat perfect haalbaar met een elektrische truck.”

Duurzaam vrachtvervoer is in volle ontwikkeling

Elektrische trucks halen al een bereik tot 350 kilometer

Duurzaamheid is ook in de transportsector de komende jaren top of mind. Met de Green Deal heeft Europa de ambitie uitgesproken om in 2050 klimaatneutraal te zijn. De elektrificatie van vrachtwagens is zeker een deel van de oplossing. Als officieel dealer van Volvo Trucks is Nebim klaar voor de toekomst.

Nebim is officieel Volvo Trucks en Volvo ­Bus-dealer in België en Nederland. De Nederlandse Bedrijfsauto Import Maatschappij werd in 1936 opgericht in ’s Gravenhage. Reginald Malfroot verkocht in 2007 zijn eigen dealerbedrijf aan de Nebim Groep en zorgde er op die manier mee voor dat het bedrijf voet aan de grond kreeg in ons land. Hij is nu directeur voor België en overziet de vestigingen in Gent, Zele, Zwevegem en Ninove. 

De groep richt zich op de transportondernemer in de breedste zin van het woord. Naast de verkoop van nieuwe trucks en bedrijfswagens voeren ze onderhoud uit aan alle merken, zowel trekkend als getrokken materieel. Met een uitgebreid productengamma en aanverwante diensten als truck- en bestelwagenverhuur, lease, maar ook Used Trucks en Used Parts, is Nebim toonaangevend in de transportwereld.

“Volvo Trucks biedt het breedste aanbod elektrische trucks in de sector en is marktleider op het gebied van zware elektrische trucks in Europa en de VS”, vertelt Reginald Malfroot. “Voor elk type voertuig bestaat er een elektrische versie. Dat is uniek. De vraag naar elektrische trucks wordt ook steeds groter. De transportbedrijven die we bedienen, rijden vaak voor grote bedrijven die binnenkort verplicht zijn om te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Een kleinere CO2 voetafdruk is voor hen essentieel.”

Volvo Trucks heeft voor elk type voertuig een elektrische versie.

De mogelijkheden binnen de beperkingen

Zoals elke verandering heeft ook elektrificatie zijn voor- en nadelen. Een mogelijke beperking in de inzet is bijvoorbeeld de actieradius (tot 350 km) en de beschikbare laadinfrastructuur. “Als transporteur moet je goed je traject bestuderen”, raadt Malfroot aan. “Als je elke dag 500 km rijdt en er is onderweg een laadpost beschikbaar, dan is dat perfect mogelijk met een elektrisch voertuig. Wij helpen onze klanten overigens onder meer bij het uitstippelen van het gunstigste traject. Als we weten waar een transporteur moet laden en lossen, weten we ook perfect waar de wagen leeg is en waar hij al dan niet kan laden.”

Een vrachtwagenchauffeur moet sowieso drie kwartier pauze nemen. “Als je het zo plant dat je die pauze neemt aan een parking met laadinfrastructuur, dan is dat alweer tijd en energie gewonnen. Het is even anders denken, zowel voor de chauffeur als voor de transportplanners. Het zijn gewoon enkele zaken waar je rekening mee moet houden.” 

Betaalbaar zwaar vervoer

In Zweden wordt een nationaal netwerk van openbare snelladers voor zware elektrische vrachtwagens geopend. In België zijn we voorlopig zover nog niet. Al krijgen tientallen bedrijven Vlaamse subsidies voor de installatie van laadpalen voor elektrische vrachtwagens. 

“Ook de batterijen van vrachtwagens zullen mettertijd meer energie kunnen opslaan”, zegt Reginald Malfroot van Nebim. “Kijk naar de batterijen van onze gsm’s, die gaan nu ook langer mee dan tien jaar geleden.” 

En het prijskaartje? “Dat hangt natuurlijk af van de kostprijs van je stroom. Als je door zonnepanelen en windmolens een goeie aankoopprijs hebt voor je elektriciteit, dan zijn elektrische trucks niet per se duurder. Afhankelijk van het gebruik en de inzet zullen er nog steeds dieseltrucks gebruikt worden, naast voertuigen die rijden op LNG, HVO en ­waterstof.”

Milieuvriendelijke toekomstmuziek

Volvo werkt aan de ontwikkeling van de waterstofcel voor zware trucks die waterstof omzet in waterdamp en elektriciteit. Met die elektriciteit wordt de truck aangedreven. Omdat batterij-elektrische trucks (voorlopig) een relatief beperkte actieradius hebben, zou de waterstoftruck ideaal zijn voor lange afstanden in gebieden met weinig voorzieningen. “Op dit moment zit er nog te veel verlies op de omzetting van waterstof in energie. Maar er wordt hard aan gewerkt. Reken nog een jaar of vier voor de eerste waterstoftrucks op de markt komen. Een pluimpje waterdamp is dan de enige uitstoot die zo’n truck heeft. Het is een boeiende tijd voor de transportwereld. Er zit heel veel nieuws aan te komen”, besluit Reginald Malfroot.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details