Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
“Authenticiteit en creativiteit, daar scoor je mee”
VOLUME 7 heeft een elementaire samenstelling en viel daardoor al meermaals in de prijzen.

“Authenticiteit en creativiteit, daar scoor je mee”

West- en Oost-Vlaamse gins scheren wereldwijd hoge toppen

Belgen en gin, het is al jaren een ‘match made in heaven’. En wie dacht dat de hype voorbij was, heeft het mis, want op heel wat terrassen werden er deze zomer opnieuw naar hartenlust gin-tonics besteld en gedronken. Tegelijk steeg ook de populariteit van de alcoholvrije varianten. En wat Business Vlaanderen vooral interesseert: achter deze drankjes gaat vaak een knap staaltje ondernemerschap schuil. 

Charlotte Matthys: “Met steun van chefs en sommeliers wist ik het recept van de Nona June gin te perfectioneren.”

Van idee tot kwalitatief product evolueren en die gin ook goed in de markt zetten, het is niet iedereen gegeven. Wie daar alvast wel in slagen zijn Charlotte Matthys van Nona, Bart Demeestere van O’live en Kristof Malfait van VOLUME 7: drie ondernemers uit West- en Oost-Vlaanderen die met hun drankjes de wereld aan het veroveren zijn. Het verhaal van Kristof Malfait begon drie jaar geleden met een webshop in relatiegeschenken.

Kristof Malfait: “Ik ben thuis in de vastgoedwereld en daar is het de gewoonte dat bij een verkoop een fles champagne wordt gegeven. Dat vond ik zo traditioneel dat ik op het idee kwam om een webshop uit de grond te stampen met originele cadeaus en er ook zelf producten voor te ontwikkelen. Een van die producten was een gin met een etiket dat verwijst naar de gekende te koop-borden. Drie jaar later lanceerde ik dan met VOLUME 7 mijn tweede gin, een drankje waarmee ik al meermaals in de prijzen viel.”

Kristof Malfait bracht naast een gin ook andere relatiegeschenken via een webshop op de markt.

Scoren met lokale producten 

Net als VOLUME 7 sleepte ook O’live Gin al verschillende medailles in de wacht. En heel wat sterrenchefs plaatsen de op olijven gebaseerde gin op hun kaart. “Wat ‘O’live Gin – the original’ zo bijzonder maakt, is dat we tijdens het stoken enkel groene olijven en maïsalcohol gebruiken. Het is echt een puur product”, stelt Bart Demeestere van O’live. En ook ­Kristof Malfait zweert bij een elementaire samenstelling van zijn gin. “Daarom spelen slechts zeven botanicals de hoofdrol en starten we van 100% gerstalcohol. We stoken ook nog op de artisanale manier, in koperen ketels dus.”

Dat ambachtelijke karakter weten kenners duidelijk te overtuigen. Maar waar Kristof met zijn gin vooral op gespecialiseerde drankenhandels mikt, wil O’live met een nieuw assortiment nu ook het grote publiek bereiken. “Tot voor kort focusten we ons uitsluitend op horeca en speciaalzaken, maar de tijd is rijp om daar verandering in te brengen. Zo komt er met ‘GODD’s Spirits’ een betaalbaar assortiment gin, rum en likeur en met ‘Rebels Rock’ een whisky van Belgische bodem in de supermarkt. Daarnaast lanceren we met ‘SoSecret’ ook zes alcoholvrije varianten”, vertelt Bart Demeestere. 

Met de alcoholvrije lijn ‘SoSecret’ speelt O’live Gin in op de wens van de consument naar een gezonde levensstijl.

Inspelen op alcoholvrije trend

Op die manier speelt O’live in op de wens van de consument naar een gezonde levensstijl. Feesten zonder alcohol is een trend geworden en het aanbod niet-alcoholische dranken is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. De Gentse Charlotte Matthys van Nona is op dat vlak een pionier en lanceerde als eerste in België een alcoholvrije gin. “Tijdens een afterwork event merkte ik dat de selectie alcoholvrije dranken op de kaart erg beperkt was. In mijn eigen woonkamer begon ik dan maar te experimenteren met kruiden. Niet veel later was Nona June geboren.”

Intussen wordt Charlotte’s drankje over de hele wereld verkocht en veroverde ze in mei ook een plekje op de prestigieuze Forbes-lijst ‘30 Under 30 Europe’, waarmee het Amerikaanse zakenmagazine jonge, beloftevolle Europese ondernemers voor het voetlicht plaatst. “Een nieuw product lanceren, dat doe je niet elke dag. Maar met steun van chefs en sommeliers wist ik mijn recept te perfectioneren. Nona June staat intussen op punt en elke erkenning geeft me het nodige vertrouwen om als ondernemer verder te kunnen groeien,” besluit Charlotte. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details