“Voor wie internationale ambities heeft, openen de Spelen deuren”
Op sportief vlak belooft de zomer razend druk te worden en voor een aantal West- en Oost-Vlaamse bedrijven betekent dat ook big business. Van struiken en planten voor het olympisch dorp tot een app die het vrachtvervoer in goede banen leidt, van interactieve sportanimaties tot een CRM-tool voor paarden: sportevenementen bieden ondernemingen kansen om zich in de kijker te zetten.
Het zijn hoogdagen voor sportliefhebbers, met als hoogtepunt deze zomer de Olympische Spelen in Parijs. Alle aandacht zal naar de vele duizenden atleten gaan, maar in hun kielzog willen ook heel wat bedrijven een topprestatie neerzetten. Onder hen ook het Roeselaarse plantenbedrijf Willaert, dat de voorbije maanden meer dan 50.000 struiken en planten leverde voor het olympisch dorp Zac Plaine Saulnier bij het olympisch zwembad en de Cluster des Médias waar de klimsporten zullen plaatsvinden. “We hadden niet meteen verwacht dat wij deze opdracht toegewezen zouden krijgen, maar het maakt ons wel bijzonder trots”, stelt Matilde Vannevel.
Het is het Frans verkoopteam van Willaert dat erin slaagde het contract voor de Olympische Spelen binnen te halen. “Fransen werken nu eenmaal graag met Belgen”, vult Jan Morre, zaakvoerder van Animotion aan. Het Oost-Vlaamse bedrijf levert interactieve simulatoren en animaties op tal van grote internationale sportevenementen. “En sinds 2016 zijn we ook verbonden aan de Spelen. Enerzijds omdat we het grootste aanbod hebben. Anderzijds zal het feit dat de Belgische eventsector wereldwijd een uitstekende reputatie geniet en we een ruime talenkennis hebben, ook wel een rol gespeeld hebben.”
Wat vaststaat, is dat ons land heel wat ervaring heeft met het organiseren van grote publieksevenementen. “En daar komen ook logistieke uitdagingen bij kijken. Zeker in een stad als Parijs, die bekendstaat om zijn verkeersdrukte, is het stroomlijnen van alle voorbereidende werkzaamheden een grote uitdaging”, gaat Gerd Nees van het technologiebedrijf Be-Mobile verder. Dit Gentse bedrijf ontwikkelde een verkeersapplicatie die zware vrachtwagens vlot doorheen de stad leidt.
“Concreet heeft onze app ervoor gezorgd dat het materiaal voor de bouw van het atletendorp tijdig op zijn bestemming geraakte met zo weinig mogelijk hinder voor de bewoners. Het ging dagelijks om zo’n 600 vrachtwagens die zich door de stad een weg moesten banen, waarbij onze app dan aangaf welk moment het beste is om de route af te leggen.”
Door zoveel mogelijk bouwbedrijven aan te sporen om de app te gebruiken, is de hinder uiteindelijk beperkt gebleven. Op die manier leverde Be-Mobile ook nadrukkelijk zijn visitekaartje af, want sindsdien willen heel wat steden de app gebruiken om het werfverkeer op hun grondgebied in goede banen te leiden.
Het succes van deze samenwerking toont aan dat de Olympische Spelen de business van onze bedrijven een boost geven. Dat bevestigt ook Samir Brahimi, zaakvoerder van het softwarebedrijf Equicty. De scale-up uit Waregem, die een tool om paarden op te volgen heeft ontwikkeld, kon eveneens een graantje meepikken. “Hoewel de meeste olympische ruiters onze tool al gebruiken, zijn de Olympische Spelen het ideale moment om je merk in de kijker te zetten. Ze bieden de mogelijkheid om relaties te versterken of nieuwe connecties met potentiële klanten te maken.”