Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Nieuw hoogbouwmagazijn in aanbouw op de industriezone Zandvoordestraat
Het nieuwe magazijn, dat in aanbouw is, moet tegen eind 2023 operationeel zijn.

Nieuw hoogbouwmagazijn in aanbouw op de industriezone Zandvoordestraat

“Wij groeien samen met versondernemers, ambachtslui en start-ups”

4 vestigingen, 450 leveranciers, 5000 verschillende producten op voorraad en 3200 verswinkels en supermarkten als klant. De cijfers die UpFresh kan voorleggen één jaar na de rebranding, ogen indrukwekkend. Intussen bouwt het Oostendse familiebedrijf volop aan de toekomst – letterlijk en figuurlijk. Naast de hoofdzetel aan de Zandvoordestraat verrijst immers een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn.

Wie thuis is in de wereld van ambachtelijke voedingsproducten, kent ongetwijfeld ­Fermette. Het merk werd ruim 40 jaar geleden bedacht door de Oostendse familie Depuydt. Wat begon met één ambachtelijke paté, werd een breed gamma kwalitatieve voedingsproducten, bestemd voor slagers, traiteurs, delicatessenzaken en zelfstandige supermarkten. Het aanbod groeide stelselmatig en meer en meer begon het bedrijf ook producten van andere leveranciers te verdelen.

Vorig jaar kozen de bedrijfsleiders om een duidelijker onderscheid te maken tussen die eigen producten en de activiteit als versplatform en distributeur. Kurt Depuydt, lid van de derde generatie: “Met UpFresh creëren we duidelijkheid tussen onze eigen merken en onze rol als distributieplatform dat lokale ambachtsproducten bundelt en aanbiedt aan verswinkels. UpFresh stelt het aanbod aan de klant voor, verzorgt de marketing en organiseert de hele logistiek. We bedienen ondernemers in detailhandel en de retail met unieke, lokale producten die hun aanbod ­verrijken.”

Kurt Depuydt en Gil Dumarey: “Door onze nationale aanpak kunnen lokale leveranciers hun vleugels spreiden over de taalgrens heen.”

Bekende namen geven aanbod vorm

UpFresh faciliteert de korte keten en helpt ambachtelijke vaklui om te groeien. “We hebben producten van meer dan 450 leveranciers op het platform. Wij bieden hen een ruime markt, waardoor ze een mooi ­volume kunnen uitbouwen in een veel grotere regio. Ik denk aan bereide gerechten onder het merk Dyne, een sterk groeiverhaal dankzij de focus op ambacht en smaak. En het aanbod fijne vleeswaren, traiteur, salades en kaas blijft verder uitbreiden. Zo lanceren we dit najaar onder ons kaasmerk Ensor een authentiek streekproduct in samenwerking met kaashoeve De Moerenaar. Wij geloven immers sterk in co-creatie en partnerships op de lange termijn”, aldus CEO Gil ­Dumarey.

Het bedrijf werkt ook samen met bekende namen. “Bijvoorbeeld met chef Wim Ballieu, bekend van Balls & Glory, lanceerden we een gamma. Die gerechten zijn een schot in de roos”, stelt Kurt Depuydt. “En voor het aanbod kazen laten we ons sinds kort adviseren en inspireren door de Brugse kaasexpert Jan Dupont. Hij tekent een volledig nieuw gamma kazen uit. Ook dat onderstreept ons continue streven naar een nog betere kwaliteit.”

Het aanbod varieert overigens van regio tot regio. “In Wallonië zijn choucroute, frankfurterworst en boudin zeer populair. Daar is in Vlaanderen amper vraag naar. Ook de patés en kopproducten worden anders gekruid in functie van de lokale smaak. We verspreiden ze in Franstalig België onder onze eigen merknaam Père Lejeune.” 

Een fijnmazig logistiek netwerk

Om alle versproducten tijdig bij klanten in heel België te krijgen, heeft UpFresh een fijnmazig logistiek net uitgebouwd. 

Het heeft een cash & carry-vestiging in Luik en in de drie hubs Oostende, Sint-Katelijne-Waver en Luik wordt in een drieploegenstelsel gewerkt om de orders samen te stellen. “Klanten die voor 18 uur bestellen, worden de volgende dag beleverd. We tellen 200 medewerkers en verzorgen ook het transport met eigen trucks en chauffeurs. Zij zijn onze ambassadeurs op het terrein, die in nauw contact staan met de klant”, legt Gil Dumarey uit. “We willen trouwens onze leadtime nog scherper zetten en nog meer lokale en ultraverse producten in het aanbod opnemen.”

Om die belofte te kunnen waarmaken, verrijst op de industriezone Plassendale, vlak naast de hoofdzetel een nieuw, geautomatiseerd magazijn, 30 meter hoog. “We steken onze nek uit met deze investering, maar we geloven in de toekomst van de verswinkel. De markt verandert zo snel, onze klant en consument wordt veeleisender… Wij evolueren dus mee: een nog breder aanbod, nog meer ultraverse producten, nog sneller leveren. Dat alles zal tegen eind 2023 mogelijk zijn dankzij dit nieuwe magazijn en alle technologie die we integreren”, besluiten de UpFresh-toplui.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?