Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Belgische wijnen vallen in de smaak en de prijzen
Lodewijk Waes: “Het label ‘100% Belgische wijn’ garandeert de herkomst van onze wijnen.”

Belgische wijnen vallen in de smaak en de prijzen

Belgische wijnen zijn aan een opmars bezig. Kijk maar naar de vele nieuwe domeinen die als paddenstoelen uit de grond schieten. Dat de Belgische wijnen een hoge vlucht genomen hebben, is ook Gault&Millau niet ontgaan. Het stelde voor het eerst een wijngids met enkel wijn van Belgische makelij voor. “De gids is zonder meer een erkenning, maar we moeten erover waken dat we de kwaliteit hoog houden”, klinkt het bij wijnbouwers Lodewijk Waes en Martin Bacquaert. 

Entre-Deux-Monts, het wijndomein van Martin Bacquaert, is één van de wijngaarden in Heuvelland.

Terwijl wijnbouwers in Zuid-Europa steeds vaker problemen ondervinden door langdurige periodes van hitte en droogte, gaat het hun Belgische collega’s steeds beter af. De klimaatverandering zorgt immers voor een gunstiger klimaat voor wijnbouw in België. “Maar vergis je niet, we moeten in ons land ook rekening houden met extreem weer. Eén hagelbui kan volstaan om een deel van de oogst om zeep te helpen”, stelt Martin Bacquart van wijndomein Entre-Deux-Monts.

Klimaatverandering is een bepalende factor, beaamt Lodewijk Waes, wijnbouwer en voorzitter van de vzw Belgische Wijnbouw: “De wijnsoorten die we vandaag drinken, zullen in de toekomst andere smaken en aroma’s hebben. Wijndruiven zijn namelijk extreem klimaatgevoelig. Zo komt het dat je in zuiderse regio’s quasi enkel nog wijnen met een hoger alcoholgehalte terugvindt. Daartegenover staat dat wij de regio bij uitstek zijn om frisse wijnen te produceren. Onze wijnen hebben een eigen karakter en dat moeten we verder durven uitspelen.”

Martin Bacquaert: “Belgische wijnbouwers gaan innovatief en duurzaam te werk.”

Duurzaam karakter als extra troef

Hoewel de Belgische wijnproductie de laatste jaren fors toegenomen is, tot drie miljoen liter in 2022, hebben onze wijnen in eigen land nog altijd een zeer klein marktaandeel. “Alleen hebben we een grote handicap en dat is de prijs. Dat heeft onder meer met geografie te maken, want we zitten natuurlijk met het gegeven dat we, door de beperkte oppervlakte van onze domeinen, per hectare veel minder wijn kunnen produceren. Daarbovenop spelen hoge loonlasten en accijnzen onze sector ook parten.”

“Wat wel in ons voordeel pleit, is het innovatieve en duurzame karakter van onze wijnen”, gaat Martin Bacquaert verder. “Door lokaal te kopen, beperk je je ecologische voetafdruk. Daarnaast investeren heel wat wijnbouwers ook in nieuwe technieken om hun impact op het milieu zo laag mogelijk te houden. Op ons eigen domein kiezen wij bijvoorbeeld doelbewust voor bottelen in een lichtere fles en verpakken we de flessen in dozen uit gerecycleerd materiaal. Op die manier kunnen we onze koolstofuitstoot aanzienlijk verminderen.”

Heel wat wijnbouwers investeren ook in nieuwe technieken om hun impact op het milieu zo laag mogelijk te houden.

Een nieuw label

Meer bekendheid over al deze inspanningen moet de consument overtuigen om meer Belgische wijn te kopen. “Vandaag zijn er maar liefst 259 Belgische wijnbouwers en hoewel corona onze verkoopcijfers een boost gaf, moeten we onze producten in de kijker blijven zetten. Daarom hebben we recent het label ‘100% Belgische wijn’ in het leven geroepen, dat de herkomst van onze wijnen garandeert. En daarnaast blijft de grote uitdaging om de kwaliteitsstandaard hoog te houden”, besluit Lodewijk Waes.

Wijndomein Waes in Zwijnaarde. “Onze regio is erg geschikt om frisse wijnen te produceren.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?