“Het mooie weer van de afgelopen maanden speelt zeker in ons voordeel”
Belgian Coast & City Hotels (BCCH), de groep boven tien Accor-hotels aan de Belgische kust en in Brussel, groeide de voorbije jaren uit tot een vaste waarde in de toeristische sector. Door het aanbod te blijven vernieuwen, kan de groep zowel voor de traditionele toerist als voor het bedrijfsleven een aanbod voorzien dat steevast in de smaak valt.
“De zomerperiode is traditioneel een piekmoment voor het hotelwezen aan de kust. Dat is voor ons niet anders”, vertelt co-CEO Chavalie De Lodder. “Het mooie weer van de afgelopen maanden speelde zeker in ons voordeel, want dat lokt mensen vaker naar de kust en zorgt dat ze sneller vakantieplannen maken in eigen land. Doordat wij tien vestigingen hebben en zo in bijna elke badstad vertegenwoordigd zijn, komen ze dan uiteraard snel bij ons terecht.”
Wie opteert voor een verblijf bij één van de hotels van Belgian Coast & City Hotels, kan vervolgens zeker zijn van een moderne accommodatie. “Wij werken met een systeem waarbij al onze vestigingen om de acht jaar worden gerenoveerd. Op die manier vermijden we dat ze op termijn te verouderd zouden worden en hoeven er ook nooit te ingrijpende veranderingen plaats te vinden, waardoor we ondertussen open kunnen blijven.”
BCCH, dat zijn eerste vestiging opende in 2012 en sindsdien gestaag groeide tot één van de leidende spelers in deze sector, ziet in het huidige succes vooral de bevestiging van het eigen concept. “Dat betekent dat we ook nog steeds het hele jaar door ruimte bieden aan onze B2B-klanten”, verduidelijkt De Lodder. “Dat aandeel is uiteraard lager in de zomer, maar vanaf september stijgt dit terug. Dan lopen er altijd heel wat aanvragen binnen voor bedrijfsevents, gaande van teambuildings tot pakweg eindejaarsrecepties. Voor dit segment kunnen wij rekenen op interesse uit alle hoeken van het bedrijfsleven, gaande van grote corporates tot kleinere verenigingen of scholen.”
Ook wat betreft de B2B-klanten merken ze een verschuiving naar meer last minute boekingen. “Net als bij onze vrijetijdsklanten worden er ook hier steeds later beslissingen genomen. Daarom proberen we ons steeds zo flexibel mogelijk op te stellen”, legt ze uit. “Naast het zeer ervaren backofficeteam waar wij over beschikken, speelt uiteraard ook het feit dat we een groep zijn sterk in ons voordeel. We kunnen bijvoorbeeld bepaalde personeelsnoden opvangen, wat in onze sector een noodzaak is.”
Diezelfde maturiteit en naamsbekendheid helpen BCCH ook in het veelbesproken duel van de hotelsector tegen Airbnb. “Dat er steeds meer maatregelen worden genomen om de wildgroei aan kamers die via dit platform worden aangeboden in te dijken, is volgens ons erg positief. Niet enkel voor ons als bedrijf, maar ook voor de volledige maatschappij. In bepaalde kuststeden is het immers zo dat er vandaag eigenlijk te weinig ruimte overblijft voor vaste bewoners”, verduidelijkt De Lodder. “Deze ondersteuning ontslaat ons uiteraard niet van onze plicht om als hotelketen vooral het verschil te blijven maken via onze service, die nog steeds sterk verschilt van wat je bij een boeking bij Airbnb kan verkrijgen”, besluit De Lodder.
Neem dan rechtstreeks contact op met Belgian Coast & City Hotels.