Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Howest lanceert nieuwe masteropleiding in gaming
Dries Deryckere van Howest: “Met 1700 studenten zijn we een van de grootste opleidingen in Vlaanderen.”

Howest lanceert nieuwe masteropleiding in gaming

Sinds de overwinning van Baldur’s Gate op de BAFTA’s en de Game Awards staat de Vlaamse gamesector meer dan ooit internationaal op de kaart. Dat een gamestudio uit Gent deze bekroningen kon binnenrijven, komt niet als een verrassing. Vlaamse gameopleidingen genieten namelijk wereldfaam. “De lat ligt enorm hoog, nu is het de uitdaging om dat talent hier te houden”, stelt Dries Deryckere van Howest.

Jaar na jaar groeit de game-industrie. Wereldwijd is de omzet van games zelfs groter dan die van de film- en muzieksector samen. Ook Vlaanderen blijft niet achter: in deze sector zijn momenteel zo’n 1100 mensen actief. “De groei hebben we te danken aan onze gameopleidingen, die tot de wereldtop behoren. De studenten die bij ons slagen, presteren buitengewoon sterk en hebben zowel de artistieke als technische vaardigheden die nodig zijn om een aantrekkelijke game te ontwikkelen”, stelt Dries Deryckere van Howest. 

Timothy Vanherberghen slaagde erin met Triangle Factory een succesvolle VR-gamestudio uit te bouwen.

Een nieuwe master

Met de bacheloropleiding digital arts and entertainment is Howest alvast een koploper in zijn vakgebied. Jaarlijks groeit de opleiding ook met zo’n 100 studenten. “Vandaag staat onze teller op 1700 studenten. Daarmee zijn we een van de grootste opleidingen in Vlaanderen. Desondanks blijft de vraag van de game-industrie naar hooggekwalificeerde professionals wel toenemen. De sector wordt immers, onder meer door de komst van AI, complexer. Daardoor hebben we nog meer nood aan afgestudeerden die op een hoog niveau kunnen meedraaien.”

Met een nieuwe master in Game Technology speelt Howest resoluut op de vraag vanuit de industrie in. Om deze master in te richten, werden de krachten gebundeld met de Breda University of Applied Sciences (BUas). “Deze Nederlandse hogeschool sluit geen compromissen als het op kwaliteit aankomt en door een masteropleiding in te richten kunnen we ons voortaan ook focussen op innovatie en onderzoek. Dat is nodig om de echte toppers hier te houden en onze voortrekkersrol te blijven vervullen. De sector evolueert immers razendsnel.”

Breachers is een shooting game dat in Vlaanderen werd ontwikkeld.

Van gameontwikkelaar naar ondernemer

Rik Leenknegt, hoofd van Flanders Game Hub, ziet alvast een grote meerwaarde in de nieuwe opleiding. “Elk gezond ecosysteem bouwt op een goede balans tussen denkers en doeners. En dankzij deze nieuwe masteropleiding is het mogelijk om meer denkers af te leveren, die vanuit een helikopterview complexere problemen kunnen analyseren en reduceren. We hopen daarbij dat het ondernemerschap bij studenten ook verder gestimuleerd wordt, want het zijn net die ondernemende profielen die we nodig hebben om ons lokaal ecosysteem te boosten.” 

Onder meer het Gentse Triangle Factory, dat shooting games in virtual reality bouwt, maakt deel uit van dit groeiende ecosysteem. “Ook onze roots liggen in Howest. De sterkte van hun opleidingen is dat ze altijd in nauw overleg met de industrie hun opleidingen hebben verbeterd. De masteropleiding kunnen we als studio zeker toejuichen, maar ook initiatieven zoals Flanders Game Hub zijn een goed voorbeeld van hoe men ondernemerschap onder studenten stimuleert, rekening houdend met aspecten zoals het aantrekken van vers kapitaal, het belang van voorafgaand marktonderzoek en het ontwikkelen van een goede marketingstrategie. Net door ook op deze zaken in te zetten, werk je ondernemerschap in de hand en zet je de brain drain om in een brain gain”, aldus Timothy Vanherberghen van Triangle Factory.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?