Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
Een smoke-test gaf ons het vertrouwen om te ondernemen
Ruben Renaer, Co-founder BRAUZZ.

Een smoke-test gaf ons het vertrouwen om te ondernemen

Een product duurzamer maken is nog altijd een gigantische uitdaging. Omdat er amper pasklare oplossingen bestaan, is eigen onderzoek naar de meest duurzame manier om producten samen te stellen en te verpakken aangewezen. Dat is een pad vol obstakels, maar het biedt veel opportuniteiten als je er toch in slaagt.

Lowie, Manush en ik kennen elkaar uit onze studietijd. Zonder enige professionele ervaring hebben we BRAUZZ. opgericht in 2020, tijdens de eerste lockdowns. Het idee ontstond tijdens onze studies, na een consumentenonderzoek met een focus op duurzaamheid. We ontdekten dat consumenten wel vaak nadenken over de impact van hun persoonlijke consumenten­gedrag, maar dat ze niet per se hun gedrag aanpasten omdat het duurzamere alternatief duurder, minder efficiënt, minder gebruiksvriendelijk of moeilijker vindbaar was dan de conventionele producten.  

Wij gingen aan de slag en slaagden erin duurzame wasmiddelen te ontwikkelen die geen enkel compromis sluiten: ze liggen in dezelfde prijscategorie, zijn efficiënt en net zo gebruiksvriendelijk als de klassieke wasmiddelen. Denk aan biologisch afbreekbare wasstrips waar geen plastic aan te pas komt of vaatwastabletten die veel kleiner zijn en bijna uitsluitend uit plantaardige en minerale ingrediënten bestaan.

Om er zeker van te zijn dat ons idee zou slagen, voerden we vrij vroeg een zogenaamde smoke-test uit bij echte klanten in de markt. We maakten renders van onze producten, bouwden een website en lanceerden advertenties. Op de website werd net voor het betaalproces meegedeeld dat het product nog niet bestond en dus nog niet gekocht kon worden. Op die manier zijn wij erg veel te weten gekomen en hebben we veel geleerd uit zeer betrouwbare data. De smoke-test was dus een succes en heeft onszelf en onze investeerders gesterkt om dit project effectief te realiseren. We konden immers bewijzen dat er vraag naar onze producten was. 

Intussen zijn de producten beschikbaar. De grootste uitdaging die we nu hebben, is onze doelgroep verder uit te breiden met mensen die niet spontaan voor een duurzaam alternatief zouden kiezen of die er sceptisch tegenover staan. Hen willen we toch overtuigen om af te stappen van de klassieke middelen. Onlangs werden we bekroond als ‘Belgian Marketing Company of the Year’. Dit sterkt ons in de overtuiging dat we deze uitdaging op de juiste manier aanpakken.

Ruben Renaer
Co-founder BRAUZZ.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details