Hét toonaangevende zakenplatform voor Vlaanderen
“Deze erkenning geeft vertrouwen voor de toekomst”
V.l.n.r.: Jeroen Decock (Cobefa), Bert Bartsoen (Plug), Benjamin Van Geem (Prodotto), Hanne Vandamme (Deer Concrete) en Nicola Neve (Deer Concrete)

“Deze erkenning geeft vertrouwen voor de toekomst”

Gisteren mocht Cobefa de prestigieuze Red Dot Award voor innovatief productdesign in ontvangst nemen in het Duitse Essen. De bouwonderneming uit Komen krijgt de award voor ‘Deer Concrete’, een nieuwe productlijn van esthetisch vormgegeven grasdallen vervaardigd uit gewapend beton. “Deze internationale erkenning bekroont twee jaar doorgedreven onderzoek en ontwikkeling. We hebben grote ambities en willen onze stempel op de markt drukken met dit innovatieve product”, stelt zaakvoerder Jeroen Decock.

Nog nooit is er zoveel regen gevallen als de voorbije lente. En dat is geen toeval, want door de klimaatverandering krijgen we steeds vaker te maken met lange periodes van regenval en wateroverlast. De opdracht luidt dan ook om te ontharden en regenwater meer kans te geven om in te sijpelen in de bodem. “Het is algemeen bekend dat we moeten streven naar meer ontharding en meer biodiversiteit. Met grasdallen in plaats van beton of asfaltverharding kan je op een eenvoudige manier de balans helpen herstellen. Wij hebben ons erop toegelegd om van die dallen een kwalitatief, veelzijdig product te maken dat elk project een uniek karakter geeft”, stelt Jeroen Decock van Cobefa. 

Noodzakelijke diversificatie

Het familiebedrijf produceert al meer dan 50 jaar allerlei betonelementen voor bouwwerken in uiteenlopende sectoren. Met Jeroen staat intussen de derde generatie aan het roer. “Onze focus lag lange tijd op de stallenbouw, maar dat is de laatste jaren veranderd. Met ons aanbod aan keerwanden, die gebruikt kunnen worden als grondkering en silowand, zijn we nu bijvoorbeeld ook actief binnen tuinaanleg en grond- en infrastructuurwerken. Het zijn prefab elementen die vlot en makkelijk te plaatsen zijn, maar ook visueel aantrekkelijk zijn.”

De diversificatie van de activiteiten legde het bedrijf geen windeieren. In 10 jaar tijd steeg het personeelsbestand van 30 naar 80 medewerkers en noteerde Cobefa een omzetgroei van 100%. “Die knappe resultaten versterken ons vertrouwen dat we de juiste keuzes maken, onder meer door resoluut de kaart te trekken van innovatie en meer aandacht te hebben voor het productdesign”, vult Benjamin Van Geem van innovatiepartner Prodotto aan. 

Samen met Benjamin en strategisch branding agency Plug introduceerde Cobefa een product dat ook volledig inspeelt op de marktbehoeften. “De grasdallen die tot nu toe op de markt aanwezig waren, voldeden niet aan de eisen die architecten vandaag stellen. Met ‘Deer Concrete’ is dat voortaan verleden tijd en combineren we ongeëvenaarde sterkte en stabiliteit met een architectonisch aantrekkelijk ontwerp. We hebben een nieuwe standaard gecreëerd.” 

Erkenning versterkt ambities

Met het nieuwe product loopt Cobefa ook internationaal in de kijker. Het ontving de prestigieuze Red Dot Design Award 2024 voor Organic, een van de productlijnen binnen het ‘Deer Concrete’-aanbod. Jeroen Decock: “De bekroning onderstreept de sterke vormgeving van het product. De grasdallen brengen we namelijk in negen verschillende motieven en vier kleurvariaties. Van strakke vormen over minimalistische lijnen tot subtiele golfpatronen: de mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos.” 

Dat inspireerde onder meer Renson, specialist in zonwering, ventilatie en outdoor living om een deel van hun belevingspark NOA in Kruisem met de grasdallen in te richten. “De architecturale designlook van Deer in combinatie met een hoogstaande kwalitatieve afwerking matcht perfect met de filosofie van NOA”, vertelt Paul Renson.

© Hannes Otté. V.l.n.r.: Jeroen Decock (CEO Cobefa), Paul Renson (CEO Renson) en Olivier Herpoelaert (CEO Comines Steel, zusterbedrijf van Cobefa)

Voor Cobefa is dit een referentieproject dat kadert binnen een strategisch partnerschap. Het bedrijf hoopt dat er de komende jaren veel gelijkaardige opdrachten volgen. “De ambities voor ‘Deer Concrete’ zijn groot. Daarom zullen we ons investeringstempo de komende jaren nog optrekken en extra mensen aantrekken om ons product succesvol in de markt te zetten.” Hoewel gekwalificeerd personeel schaars is, gelooft Jeroen dat hij met ‘Deer Concrete’ wel het verschil kan maken. “Het product is toonaangevend voor onze dynamische bedrijfscultuur en weerspiegelt onze ambitie om een leidende rol in de industrie te spelen. Het is een unieke gelegenheid voor talent om de sector mee te transformeren en een duurzame toekomst te geven.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details